Iluzorní já - Sam Harris

17 komentářů:

  1. Doteraz som tu čítala o tom, ako netreba nič dosahovať, pretože nieje čo, ako sú Buddhovia a Ježišovia mimo...A teraz sem dáš video, v ktorom Sam hovorí o tom, že v jadre ich skúseností je zmiznutie nejakého pocitu (čo podľa mňa nabáda k snahe toto dosahovať) a ,,prekonanie ega,,? Wtf akého ega?
    Aby som mohla prekonať ego, musela by som najprv nejaké mať, nie? Je to zbytočne zavádzajúce, ja si domýšľam, že tým prekonaním ega myslí zmiznutie toho pocitu, ale aj tak, načo to komplikuje?
    Alebo v minulom článku Lego, to prirovnanie že duch má na sebe ľudský oblek, a toho ľudského obleku sa treba zbaviť, sa mi zdalo byť tiež dosť idiotské.

    Vygúglila som si knihu Lang-Bezhlavá cesta, o jej obsahu sa okrem iného píše, že v centre nášho ľudského ja sídli Boh, Ja, Buddhova podstata, že môžme príšť k dokonalému poznaniu seba samého...to je to, čo si mal na mysli:)? Či niečo iné.

    Vedľa, ako píšeš, že najbližšie tomu zmiznutiu pocitu majú asi chvíle, keď ,,zmiznem,, v nejakej činnosti, napríklad ako umelci, ktorých to tvorenie pohltí. A ako blízko to k tomu je :)?
    Mám pocit, že s tým mám problém vždy, len keď o tom premýšlam. Mám pocit, že už toho ,,viem,, dosť, takže už som sa naučila, že ďalším a ďalším premýšlaním sa ničoho nedoberiem (akurát tak depky z toho, že sa mojej mysli nedarí nájsť pevný bod, v ktorom by sa ukotvila), alebo prídeš ty s nejakým ďalším článkom, ktorý ma dopletie.
    Rekapitulácia: Mám informáciu, že to, že som subjekt, sa mi len zdá. Pozorujem túto myšlienku a pocity okolo nej. Lenže kto ich pozoruje? Zdá sa mi, že ja ich pozorujem. Ale to len mozog stvoril myšlienku, že je niekto, kto to pozoruje. Ževraj. Boha už som dopletená...Keď už nič, tak sa na tom niekto aspoň pobaví.
    Inak, keď som túto informáciu prvýkrát ,,pochopila,, cítila som zvláštne fyzické prejavy vnútri hlavy a mala som pocit depersonalizácie, divné, že?

    Takže ako to je, ty už si sa natrvalo zbavil pocitu subjektu? Sme zvedaví.

    No dobre, pôvodne som sem začala písať komentár s úmyslom spýtať sa ťa, čo robíš v piatok ;) omg !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Že si protiřečím? Budiž, protiřečím si. Jsem obrovský, pojmu mnoho." Walt Whitman

      Skutečnost je nicméně taková, že paradoxy jsou zdánlivé, pravda jedna. Někdo mluví o podstatě jako o ne-já, někdo jako o pravém já a někdo jako o bohu, někdo jako o energii, vesmírné inteligenci...a každá z těch věcí může odkazovat na deset jiných podle kontextu. Nic z toho není špatně, takže nemůžeš ani najít, co je dobře. Můžeš to jen zjistit.

      Jestli budeš pokračovat ve snaze vyřešit život jako matematickou rovnici, uděláš si maximálně bolehlav.

      Ego neexistuje, ale hromada bulšitu, která tě dělá tím, kým jsi, tuto iluzi posiluje a svým způsobem spoluvytváří. Někdo právě téhle omáčce okolo říká ego. McKennovo ego toho obsahuje mnohem víc, než o čem mluví Harris. Je to opět o kontextu. V tomto případě by to například znamenalo, že zbavení se pocitu ega, o němž mluví Harris, je něco jiného, než o čem píše McKenna.

      O čem píše McKenna je totální vymazání té omáčky okolo. To je něco, co nikdo nechce a chtít nemůže.

      Doufám, že už jsem tě dostatečně odradil od dalších návštěv tohoto blogu... co vlastně chceš a proč si myslíš, že to najdeš tady? :)

      Já jsem se pocitu subjektu natrvalo nezbavil, já jsem jen překladatel.

      Vymazat
    2. Vďaka za odpoveď.
      Ale nepochopila som, prečo by ma to malo odradiť od tohto blogu, kôli mojej zmätenosti?
      Ani prečo sa pýtaš ,,čo vlastne chcem,,...No chcela by som asi prísť na to, ako sa natrvalo zbaviť pocitu subjekt-objekt a tu je o tom dosť zaujímavých informácií. Alebo z čoho ma podozrievaš :)?

      Vymazat
    3. Proč bys na to chtěla přijít?

      Vymazat
    4. Aha, hej, nie na to prísť ale to zažiť, prežiť a ako som už písala, informácie mi k tomu pomáhajú. Pretože niekedy zabudnem na to, že je to len sen, tak keď si o tom prečítam, pripomenie sa mi to. V tých momentoch, keď nieje prítomný pocit subjekt-objekt som ako sa hovorí ,,šťastná,, , takže preto to tak chcem. Týmto ti ďakujem za zaujímavé informácie.

      Vymazat
    5. Takže... chceš být šťastná? Co je jen sen?

      Vymazat
  2. Áno, chcem byť šťastná, hoci toto slovo nepoužívam príliš rada, pretože je len metaforou, každý si pod tým totiž predstavuje niečo iné.
    Keď mám pocit, že som ,,niekto,, ,keď je prítomný pocit subjekt-objekt, to je sen. Problém s týmto snom je ten, že ten ,,niekto,, sa stále snaží dosahovať niečo nedosiahnuteľné. Ale keď si uvedomím, že je to len ,,sen,, ,tak sa ten problém väčšinou zmierni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdo chce být šťastný? :)

      Vymazat
    2. Hele, sežeňte si vy dva pokoj...

      Smím podotknout, že naučit se opakovat frázi, že neexistuješ, a používat jí jako metodu k dosažení štěstí nebude fungovat?

      Vymazat
    3. Když da slečna email, proč ne :) jinak myslím že celý tento blog je o opakování frází...

      Vymazat
    4. Doufal jsem, že není, takže díky za info. Budu to mít na paměti do budoucna.

      Vymazat
    5. Dám, či nedám....?? :))

      Sy_, prečo si to potreboval podotknúť? Lebo ja myslím, že som to pochopila. Asi to tak z mojich komentov nevyzerá. Vieš ako, nesprávna odpoveď neexistuje.

      A o čom inom by tento blog mal byť, než o kope plnej sexy fráz? Nerýpem. Vážne sú sexy, a vážne ma zaujíma, ako si to myslel, veď predsa slová ostanú furt len slová. Myslím, že ináč, než pomocou fráz sa o tom písať a rozprávať nedá :).

      Vymazat
    6. Nemyslel jsem to nějak útočně ... spíš, že všechny slova a pojmy jsou jen fráze.
      Jinak "niekto" je ve slovenštině "někdo", ne "nikdo" :)

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Sy_ , mohol by som sa spýtať kde môžem toto video stiahnuť voľne ? ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli myslíš z youtube, použij jakýkoli převaděč spojitostí. Třeba http://www.clipconverter.cc/ze/ funguje výborně.

      Vymazat