L_EGO

Z knihy Spiritually Incorrect Enlightenment; autor Jed McKenna

„A co hřích, prvotní hřích a todle všecko? Chceš jako říct, že nic takovýho nejní?“

Promnu si oči a snažím se vzpomenout, o čem jsme se bavili a jak jsme se k tomu vůbec dostali. Pak se zamyslím, jestli vážně tvrdím, že 'nic takovýho nejní', nebo jestli se to alespoň dá nasměrovat směrem, o kterém by stálo za to mluvit. Jak to už často dělávám, odpovídám z vlastní zvědavosti, abych zjistil, kam nás tahle linie bádání zavede.

- „Existuje jediný hřích,“ odpovím. „Jediným hříchem je nevědomost. Nevědomost je hřích, hřích je nevědomost. Žádný jiný není.“

- „Nevědomost vo čem?“

- „O takovou nevědomost se nejedná. Není to ten případ, kdy něco nevíš. Je to ten druh, kde víš něco, co není pravdivé.“

- „To je pěkná pakárna,“ odvětí.

- „No jo,“ souhlasím.

- „A co teda nebe a peklo?“ zeptá se.

Oběma rukama udělám voila gesto. „Tady je máš. Momentálně spíš nebe, řekl bych.“

- "A peklo?“

- „Jaké to bylo, když ti zabili bratra?“

Minutu nad tím přemýšlí a pak pokračuje.

- „A co spása? Vykoupení musí existovat, ne? Jedinej hřích je nevědomost, a todlecto všechno - život, je nebe a peklo, ne? Jakože tady a teď, jo?“

- „Vypadá to tak.“

- „Takže jsi v nebi nebo v pekle zrovna teď, jo? Ještě naživu?“

- „Mám ten dojem.“

- „Né až pak jo? Né v budoucnosti? Né až když vytuhneš?“

- „O pak, budoucnosti ani vytuhlosti nic nevím.“

- „Hm,“ dlouhá odmlka. „Takže teda, jak se z toho jako vykroutíš? Jak dosáhneš spásy za svůj hřích nevědomosti a dostaneš se z pekla do nebe?“

Curtis už má evidentně pár vážných rozhovorů za sebou. Vypadá to, jako by měl v hlavě kompletní operační manuál. Jednu část jsem pozměnil a teď chce vědět, jak to poznamená zbytek. Rozhodl jsem se jeho otázku zodpovědět v poměrně komplexním podání, abych viděl, jak si s tím poradí. Z ohně už zbyly jen zářící uhlíky, fouká solný vánek, Měsíc je vysoko na obloze a cítím se příliš pohodlně na to, abych se natáhl pro další pivko.

- „Nevědomost není takovým hříchem, za který zaplatíš později, ale takovým, za který platíš zrovna teď,“ vysvětluji potichu, jako bych promlouval k vlnám. „Cenou za nevědomost je život v nevědomosti, stejně tak, jako je život v chladných, vlhkých stínech cenou za krčení se v chladných, vlhkých stínech. Vykroč ze stínu do hřejivého slunečního svitu a hřích, tak říkajíc, je okamžitě odpuštěn. Tvůj svět se rázem stane zářivým světem tepla a světla, zatímco vlhké stíny jsou zapomenuty. Karma funguje stejně. Slyšel jsi o karmě?“

- „Něco jsem už vo ní už zaslech,“ odpoví.

- „Je jako hřích. Je to prý takový dluh.“

- „Navyšuje se? Jako že to pak musíš zacálovat?“

- „Jo, musí se spálit. Jediný způsob, jak spálit karmu, je sežehnout nevědomost, což je to samé, jako zpopelnit tvoje já, protože nevědomost a jsou jedno a to samé. Nevědomost není vlastností já: je jeho podstatou. Není nicotou v místě, kde by něco mělo být, je jemně upleteným něčím z ničeho. Ta nicota vpletená do něčeho je tím, čemu říkáš realita. Část, kterou nazýváš já, je ego.“

- „Počkej na moment,“ odpoví.

- „Jasan.“

- „Egos říkal že je co?“

- „Falešné já. Osobnost. Všechno, za co se považuješ. Všechno, co tě odlišuje od všeho, čím nejsi.“

- „A falešný já je špatný?“

- „Ne. Je falešné.“

- „A falešný je špatný?“

- „Nic není samo o sobě ani dobré, ani špatné. Záleží na tom, co si o tom myslíme,“ parafrázuju Hamleta.

- „Takže věci jako je nebe a peklo a karma, která je jako splátka za hřích, todlecto všecko jako není samo o sobě, ale je to tu proto, že máš falešnou osobnost.“

- „Tak nějak.“

- „Protože falešný já pochází z nevědomosti?

- „Ano. Falešné já je nevědomost. Všechno, co ti naznačuje, že jsi od zbytku oddělený, je falešné.

- „Od ničeho nejsem oddělenej?“

- „Ne. Existuje jen jedno jediné. Čím je ono, tím jsi ty. Všechno, co tvrdí opak, je tvá vlastní osobní falešná interpretace. Je to ego, jsi to ty, přesně tím nevědomost a hřích a zlo skutečně jsou.“

Po několika minutách ticha mě poprosí o příklad. Přemýšlím nad tím.

- „Je to stejné, jako kdybys byl duch, co nosí lidský kostým a stěžuje si na déšť. Kvůli dešti se cítíš mizerně, takže nazveš déšť špatným, ale déšť není špatný, je to prostě jenom déšť. Déšť není problém, problém je, že máš na sobě lidský oblek. Sundej si ho a problém zmizí.“

Uběhne další minuta.

- „Ale pak si nebudu moct užívat ani to příjemný, co je s lidským převlekem spojený, ne?“

- „Přesně tak.“

- „A to není jen vo tom, že mám na sobě lidskej převlek, já se za něj ještě jakože považuju, jako bych zapomněl, že jsem ve skutečnosti duch.“

- „Ano.“

- „Takže déšť nejní problém.“

- „Správně. Déšť není problém; věc, na kterou prší, je. Lidé se na hřích většinou dívají tak, že je v pořádku nosit lidský převlek, ale není v pořádku, když zmokne.“

- „Takže skutečný hříchy nejsou všecky ty věci okolo lidskýho převleku, ale převlek samotnej. Myslet si, že jsi převlek a zapomenout, že jsi duch.“

- „Ano.“

- „Dobře, počkej prosím chvíli.“



"Óká, pokračuj,“ řekne po deseti minutách.

- „Zapomněl jsem, kde jsme skončili.“

- „Karma. Peklo. Duchové v dešti.“

- „Karma ani peklo ani utrpení nejsou samy o sobě ničím jiným, nežli vzruchem v této chatrné hmotě falešného já. Problém není v narušení věcí, ale ve věci, která je narušená. Je falešná a kdyby tu nebyla, nebylo by, co narušit. Nic, co může být propíchnuto, spáleno ani vysoušeno. Nic, co by utrpělo zranění nebo smrt.“

- „Nic, co by utrpělo zranění nebo smrt,“ zopakuje.

- „Ve skutečnosti neexistuje žádná kniha, která střeží naše záznamy. Neexistují žádné karmické uzly, které je třeba spálit. Nikdo nás nesoudí. Je tu jen to, co považujeme za pravdivé a zda tato víra dává vzniknout štěstí nebo utrpení. Já je falešné a je to právě ono, které nese břemeno vlastní nevědomosti; které trpí nebo je šťastné, které je podřízené vnějším vlivům, jiným, než je ono samo. Víra v existenci falešného já je zdrojem všeho utrpení a všeho štěstí.“

- „Nikdo nás nesoudí?“

- „Co opravdu jsi je vším, co skutečně existuje. Kdo by koho soudil?“

- „To nechápu, nedává to vůbec žádnej smysl.“

Já vím."

10 komentářů:

  1. O akej nevedomosti je reč? Ja by som práveže povedala, že nevedomosť je myslieť si, že čokoľvek viem.
    Popravde som to moc nepochopila. Nevedomosť je podstatou ,,ja,,? Keď niečo neexistuje, nemôže to mať ani podstatu, nie?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správně. Ale podstatou iluze existence něčeho je nevědomost o tom, že je iluzorní.

      Vymazat
    2. Keď som si uvedomila, že ,,ja,, je len pocit (pocit vedomia, subjektu), ten pocit nezmizol.

      Vymazat
    3. Tento organizmus, ktorý disponuje vedomím...Nezvyknem dávať tak blbé otázky, ale niekedy, keď o tom premýšľam, som z toho dopletená.
      Čiže, naučili nás, že človek nemá žiadnu dušu, ego ani ,,ja,, , ok., žiadnu tu nevidím, hľadala som, takže mi to dáva zmysel. Ale viem o sebe, som si vedomá tohto organizmu, cítim sa ako subjekt (hoci teoreticky viem, že nie som oddelená, cítim sa tak).
      Myslím, že tento pocit vedomia je normálny, nie?
      S tým nič nenarobím, pokiaľ mi pracuje mozog, ktorý je pravdepodobne výrobco toho pocitu.
      Ale nepochopila som, ako je myslené, že za nevedomosť sa platí životom v nevedomosti. Veď z toho pocitu sa nedá vymaniť. Dá sa pochopiť že ,,ja,, nieje skutočné, že je to len pocit (vedomie), ale nedá sa toho pocitu zbaviť (hlavne, keď premýšľam, že).
      A tiež ma pletie, keď hovorí o falošnom ,,ja,, , to potom vyzerá, akože ,,ja,,, existuje, len je falošné chápeš, žiadne falošné ,,ja,, neexistuje. ,,Ja,, - je len zdanie.
      Bože, radšej som to nemala čítať.

      Vymazat
    4. Ak ráno vstaneš a uvedomíš si, že sa ti niečo snivalo a že to vlastne nie je skutočná realita, znamená to automaticky, že sa ti nasledujúcu noc nič snívať nebude?

      Vymazat
    5. Nie, neznamená. Ale v tom rozhovore akoby chceli povedať, že už by sa mi najlepšie nikdy nič nemalo snívať, pretože to znamená život v studenom a vlhkom tieni.

      Vymazat
    6. Díky za koment, sexy zrzko. Rozdíl je v pochopení (chápu, že tu já není) a skutečném prožitku (zmizení tohoto pocitu). Bez toho druhého je to jen... zajímavá informace. Jestli se tohoto prožitku dá docílit, jak a jestli je někdo, kdo ho docílit a zakusit může, jestli je trvalý a tak podobně, je na jinou debatu, které se nebráním.

      Stav vědomí "já - zbytek světa" je možná "normální", ale pokud nějakým způsobem dojde k narušení tohoto mechanismu, zmizí subjekt - objekt pojetí reality a zůstávají v podstatě jen vjemy bez subjektu, který si je nárokuje. Není potřeba "někoho", kdo vjemy má. Vjemy mohou existovat bez centra, kolem kterého se točí.

      Vjemy (i všechno myšlení) se dějí samy o sobě žádné osobě - samozřejmě že skrze tělo, ale tělo a pocit osoby jsou dvě zcela rozdílné záležitosti, i když se to nezdá. Nejsou totožné. Ve skutečnosti nemáš pocit, že jsi tělo, ale že máš tělo (tedy je nějaké já, pravděpodobně uvnitř hlavy, a to má tělo)

      Je důležité dodat, že nejde o důsledek víry nebo přesvědčení. Nejde o nasazení nového filtru, který umožní zkreslené vnímání reality oproti "normálnímu" stavu. Jde naopak o sejmutí filtru, který se automaticky vytváří mezi 12-18 měsícem života a který realitu deformuje dělením na subjekt - objekt.

      Vymazat
    7. Vyzerá to tak, že vieš o čom hovoríš, takže ti tiež ďakujem za odpoveď, sexy Syyyyyčku...
      No práve to, čo je na tú druhú debatu by ma najviac zaujímalo.
      Chceš povedať, že je možné zmiznutie pocitu subjektu?
      Ja neviem, ale už len tie zaujímavé informácie mi dosť poslúžili.
      Zážitok sa predsa môže uskutočniť aj na základe informácií.
      Ako viem, či som len ,,informovaná,, alebo som informáciu aj ,,prežila,,?
      Môžeš uviesť nejaký príklad? Neviem presne, čo si pod tým zmizením pocitu subjekt-objekt mám predstaviť. Dá sa to vôbec predstaviť, uchopiť rozumovo?
       
      Ten filter, ktorý podľa teba vzniká v tom období, považuješ ho za niečo nepotrebné alebo chybné? Mne sa to zdá nevyhnutné. Je to daň za intelekt?
      Teda ide o zbavenie sa toho filtru. Nechápem ako, pretože mne pripadá, že ten filter je vytvorený myslením, a toho sa zbaviť nedá, dá sa len preprogramovať.

      Ešte ma zaujíma, ktoré príjemné veci by som si nemohla užívať, keby som si vyzliekla ľudský oblek? Dúfam že nie tie, čo myslím...

      Vymazat
    8. "Chceš povedať, že je možné zmiznutie pocitu subjektu?"
      Ano, je to možné. Viz nové video.

      "Ako viem, či som len ,,informovaná,, alebo som informáciu aj ,,prežila,,?"
      Tak, že se na to nebudeš muset ptát :)

      "Môžeš uviesť nejaký príklad? Neviem presne, čo si pod tým zmizením pocitu subjekt-objekt mám predstaviť. Dá sa to vôbec predstaviť, uchopiť rozumovo?"
      Nejblíže tomu asi má chvíle, kdy "zmizíš" v nějaké činnosti, kterou ráda děláš. Chvíle, které umělci označují tím, že jsou "pouhými nástroji". Vše se děje stejně jako teď, pouze vypadne prostředník... doporučuju nějaké pokusy Hardingovy/Langovy Bezhlavé cesty, pogoogluj, má dost experimentů.

      Filtr je filtr. Potřebný k fungování není; zda je v dětství nutný nevím. Chybný není rozhodně, jinak by neexistoval.

      "Ešte ma zaujíma, ktoré príjemné veci by som si nemohla užívať, keby som si vyzliekla ľudský oblek? Dúfam že nie tie, čo myslím..."
      Co děláš v pátek? ;) *

      Vymazat