Blázen I


Předmluva na začátku druhé knihy z Osvícené Trilogie od Jeda McKenny: Duchovně Nekorektní Osvícení ve formě dopisu od čtenářky.

Vážený pane McKenno,

právě jsem dočetla Vaši první knihu Duchovní Osvícení: Ta Nejproklatější Věc a jsem tak naštvaná, že bych snad prošla zavřenými dveřmi. Přestože svou knihu již samotným názvem označujete jako duchovní, se spiritualitou nejenže nemá nic společného, je naopak velmi znepokojivá! Přála bych si, abych ji nikdy nečetla. Věřte mi, že pokud někdy napíšete další, rozhodně si ji nekoupím.

Uvědomujete si, že kdyby se lidé řídili tím, co navrhujete, zničili by si život? Vy jste možná nikdy neměl co ztratit, ale většina lidí má. Jako byste žil v nějakém bájném světě, kde je každý finančně nezávislý a může si přicházet a odcházet bez závazků ke svému zaměstnavateli, nemluvě o rodině, přátelích a komunitě. Jako byste věřil, že matka může opustit vlastní dítě a vydat se na nějaké duchovní hledání - nebo spíše na lov přeludů, jak bych to nazvala já. Kdo by to dělal? A proč? Kdo by to chtěl? Není to reálné, nemůže se to stát.


Mám odpovědnost vůči rodině, přátelům a společnosti. Pracuji jako dobrovolník v místní ubytovně pro lidi bez domova a organizuji rozvážení potravinových balíčků potřebným v našem sousedství. Jsem členem ženského církevního spolku. Pomáhám svým dětem s domácími úkoly a starám se, aby měly k dispozici kvalitní potraviny a vyrůstaly v čistém a šťastném domově. Mají mnoho mimoškolních aktivit jako jsou tanec, fotbal a hodiny hudby k obohacení jejich ducha. Vy čekáte, že se vzdám všeho, čeho si cením a co mému životu dává smysl. Znamenalo by to spláchnout vše, co je mi tak drahé, do záchodu. V sázce jsou tu skutečné životy a vy předstíráte, že jde jen o jeviště. Vzpamatujte se. Čemu vy říkáte osvícení já říkám strašlivá noční můra!

Nedokážu si představit, jak můžete říkat takové věci a proč to vůbec děláte. Jen aby se Vaše kniha prodávala? I kdybyste nakonec měl ve všem pravdu, koho to vůbec zajímá? Co je na Pravdě tak skvělého? Radši bych dala přednost své rodině a životu, kde je skutečná spiritualita přístupná každému skrze jeho vlídnost, laskavost a otevřené srdce a mysl. Co Vy o tom víte s tím svým nihilismem a prázdnotou? Přijde mi k smíchu, že knihu o duchovním osvícení napsal člověk, který sám připouští, že vlastně ani netuší, co slovo „duchovní“ znamená.

Možná prodáte hodně knih. Nemám tušení, proč kdokoli přijímá Vaši verzi spirituality. Je opakem všeho, co je v životě dobré a krásné. Je opakem lásky a Boha a rodiny... A jaký to má vlastně smysl? Vůbec žádný. Vždyť i Vy sám říkáte, že to nemá žádný smysl. A přesto svým čtenářům navrhujete, aby se všeho vzdali, vlastně jen za účelem proměny v totální ztroskotance. Škody, které bych napáchala v životech blízkých by byly nezvratné a nenáviděli by mě. A za jakým účelem? Za žádným.

Soudě z pochvalných ohlasů na začátku knihy existují lidé, kteří věří, že jste velký duchovní mistr. Podle mě jste spiritualitu nezahlédl ani z vlaku . Měla jsem to štěstí nacházet se v přítomnosti jedinců, kteří byli skutečně osvícení, ale vy se jim nepodobáte ani trochu. Dejte si tohle na začátek své příští knihy, aby lidé jako já zbytečně neplýtvali časem.

Zveřejněno s povolením
Jméno autorky na žádost skryto
Seattle, Washington


Konec čtenářského kroužku. Nebo možná začátek.

2 komentáře: