U.G. - Tajemství Osvícení, část 1.






Tajemství Osvícení:

Iracionální názory muže zvaného U.G. - část 1.

Tohle je nejspíše ta nejupřímnější kniha prosta všech nesmyslů, která kdy byla napsána o pravdě, po které tolik "duchovních hledajících" pátrá - většina guruů ji nazývá "osvícení", U.G. Krishnamurti jí říká "přirozený stav". U.G. v tomto výběru sepsaných konverzací trvá na tom, že takzvané osvícení je čistě biologickým úkazem, že pouze tehdy, když jsme naprosto oproštění od kultury, nepřirozených návyků, úvah o bohu a od intelektu, teprve tehdy může tělo svojí vlastní "mimořádnou inteligencí" osvobodit lidskou bytost, aby mohla být v přirozeném stavu. U.G. tímto způsobem žil od chvíle, kdy se mu přihodilo to, co nazýval "kalamitou" na jeho 49. narozeniny ve Švýcarsku. Od té doby se stal široce známým v Evropě i v Indii jako jeden z lidí s přehledem hovořících o tomto tématu. Rozhovory s U.G. jsou neformální a probíhaly kdekoli, kde se zrovna nacházel. Nemá žádný příbuzenský vztah s Jiddu Krishnamurtim, slavným duchovním vůdcem, jehož učení kdysi obdivoval, ale nyní je považuje za "zastaralé kecy". Je pravděpodobně tím nejkontroverznějším ze všech odborníků na toto téma, ať už mezi guruy či nikoli. Bývá nazýván "pobuřujícím", "nesnesitelným" i "prorokem anti-moudrosti".

Tajemství Osvícení je novým, unikátním, neocenitelným společníkem na cestě pro všechny, kteří ji kráčejí nebo přemýšlejí, že by se na ni vydali. Vypráví příběh muže, který zná "posvátný byznys" jako vlastní boty a odkrývá upřímným a transparentním způsobem, jak se stal svobodným nikoli díky, ale i přes to, že duchovními praktikami strávil celý život.
- Alice Furlaud

Na mé učení, chcete-li to tak nazývat, se nevztahuje žádné autorské právo. Můžete ho kopírovat, šířit, tlumočit, překrucovat, komolit a dělat cokoli dalšího chcete, dokonce ho můžete vydávat za své vlastní, bez nutnosti mého souhlasu nebo svolení od kohokoli jiného.
- U.G.
_______________

Tajemství Osvícení: Iracionální názory muže zvaného U.G.

Část první

(Sestaveno z rozhovorů v Indii a Švýcarsku mezi lety 1973 - 1976)

Lidé mě nazývají "osvíceným člověkem" - výrazem, který se mi protiví - protože aby popsali způsob, jakým funguji, nemohou najít žádná vhodná slova. Zároveň neustále zdůrazňuji, že nic takového, jako je osvícení, vlastně neexistuje. Říkám to z toho důvodu, že jsem se celý život toužil stát osvíceným člověkem, abych nakonec zjistil, že nic takového jako osvícení vlastně ani neexistuje, takže už se otázka, zda je nějaký člověk osvícený nebo nikoli, ani neobjevuje. Buddha půl století před naším letopočtem je mi stejně ukradený, jako jeho údajní současníci mezi námi. Je to banda vykořisťovatelů zneužívajících důvěřivosti lidí. Žádná vyšší moc mimo člověka neexistuje. Člověk stvořil Boha ze strachu. Problémem je tedy strach, nikoli Bůh.

Sám za sebe a pro sebe jsem objevil, že neexistuje žádné já, které lze objevit - to je uvědomění, o kterém mluvím. Přichází jako zničující rána. Zasáhne vás jako úder blesku. Všechno jste vsadili na jediného koně - seberealizaci - a nakonec si zčistajasna uvědomíte, že neexistuje žádné já, které byste si mohli uvědomit, žádné já, které lze objevit - a řeknete si: "Co jsem to ksakru celý život dělal?!" Zamává to s vámi.
_______________

Děly se mi všemožné věci - prošel jsem si tím, chápejte. Fyzická bolest byla nesnesitelná - proto vám říkám, že po tom ve skutečnosti netoužíte. Přál bych si, abych vám mohl poskytnout náhled, malou ochutnávku - potom byste od toho dali ruce pryč. Čeho se snažíte dosáhnout neexistuje; je to výmysl. S tímhle byste ale nechtěli mít vůbec nic společného.
_______________

UG: Víte, stále zdůrazňuji - nevím, jak tomu říkáte; nemám rád výrazy "osvícení", "svoboda", "moksha" ani "osvobození"; všechna tato slova jsou zatížena významy, implikacemi jim vlastními - zdůrazňuji, že toho nelze dosáhnout skrze žádné úsilí; prostě se to stane. Proč k tomu dojde u jednoho člověka a u druhého nikoli nemám nejmenší tušení.

Otázka: Takže vám se to přihodilo?

UG: Mně se to přihodilo.


O: Kdy se vám to přihodilo, pane?

UG: Když mi bylo 49 let.

Jenže jakékoli úsilí vynaložíte směrem k cíli, po kterém toužíte - snaha dobrat se nebo zjistit pravdu nebo povahu skutečnosti - vás vzdaluje od vašeho přirozeného stavu, ve kterém vždycky jste. Nejedná se o nic, co byste mohl získat, čeho můžete dosáhnout ani o nic, co můžete uskutečnit následkem vašeho úsilí - proto používám výrazu "akauzální". Nemá to žádnou příčinu, ale nějakým způsobem zkrátka dojde k ukončení hledání.


O: Vy si myslíte, pane, že to není důsledkem hledání? Ptám se, protože jsem zaslechl, že jste studoval psychologii a že jste se přátelil se zbožnými lidmi…

UG: Hledání totiž odvrací pozornost od vás samého, chápejte - je to opačný směr - nemá to vůbec žádnou spojitost.


O: Došlo k tomu i navzdory, nikoli díky hledání?

UG: Navzdory - ano, to je to slovo. Všechno, co děláte, znemožňuje tomu, co již existuje, aby se projevilo. Proto tomu říkám "váš přirozený stav." Vždycky v něm jste. Co překáží tomu, co je již přítomné, aby se projevilo svým vlastním způsobem, je hledání. Hledání je vždycky zaměřené špatným směrem, takže všechno, co považujete za velice významné, vše, co považujete za posvátné, je zamořením v tomto vědomí. Možná se vám (smích) slovo "zamoření" nebude líbit, ale vše, co považujete za posvátné, božské a hlubokomyslné je nákazou.

Takže tu není nic, co můžete udělat. Není to ve vašich rukách. Nerad používám slovo "milost", protože když použijete slovo "milost", kdo vám ji udělí? Nejste speciálně vybraným jedincem; zasloužíte si to, ale nevím proč.

Kdybych toho byl schopen, mohl bych někomu pomoci. Je to něco, co vám nemůžu dát, protože to již máte. Proč bych vám to měl dávat? Je směšné chtít po mně něco, co už máte.


O: Já to ale necítím, vy ano.

UG: Nejde o to cítit to, nejde o to vědět to; nikdy to nebudete vědět. Není absolutně žádný způsob, jak byste si toho vy sami mohli být vědomi; začne se to projevovat samo. Neexistuje žádné vědomé… nevím, jak to podat. Myšlenka, že bych se od kohokoli lišil, se v mém vědomí neobjevuje.


O: Bylo to tak vždycky, od chvíle, kdy jste si začal být vědom sám sebe?

UG: Ne, takto to nemohu říct. Něco jsem hledal - jako každý, kdo vyrůstá v náboženském prostředí - hledal jsem něco, usiloval o něco. Odpovědět na tuto otázku není snadné, protože budu muset probrat všechny okolnosti mého života. Možná to přijde, nemám tušení. (smích)

_______________

O: Jen pro zajímavost, stejně jako Nachiketu, i mě velmi zajímá, jak se tyto věci přihodily vám osobně, tedy do té míry, jež jste si jich vědom.

UG: Pochopte, že je to dlouhá historie; není to tak snadné.


O: I tak bychom to rádi slyšeli.

UG: Chápejte, že bych vám musel vyprávět o mém celém životě - to bude na dlouho. Můj životní příběh pokračuje do určitého bodu a poté končí - potom již životopis nepokračuje.

Dva životopisci, kteří mají zájem o sepsání mého životního příběhu mají dva rozdílné pohledy. Jeden říká, že sadhána (duchovní cvičení), kterou jsem praktikoval, vzdělání a celé to prostředí, v němž jsem vyrůstal - že to je příčinou, že k tomu došlo. Já tvrdím, že to bylo navzdory tomu (smích). Toho druhého životopisce žádné mé "navzdory" nezajímá, protože v tom není dostatek materiálu, aby mohl napsat dostatečně obsáhlou knihu (smích). Mají o tyhle věci zájem. Vydavatelé také. To je velice přirozené, protože působíte na poli, kde vždycky funguje vztah příčiny a následku - proto se snažíte zjistit, jaká byla příčina, jak k tomu došlo. Takže jsme tam, kde jsme začali, na startovní čáře: stále nás zajímá "jak".

Okolnosti mého života jsou bezcenné: nikomu nemohou posloužit jako vzor, protože vaše okolnosti jsou jedinečné. Každá událost vašeho života je svým způsobem něco unikátního. Vaše výchova, prostředí, v němž jste vyrůstali - to všechno je jiné. Každá událost vašeho života je odlišná.


O: Nesnažím se nalézt vzor, který by všichni ostatní mohli následovat - neptám se kvůli tomu. Vidíme hvězdy, Slunce, Měsíc - je to podobné; ne že bych se vás snažil napodobit. Můžu v tom třeba najít nějakou souvislost, kdo ví? Proto jsem řekl, že jsem jako Nachiketa: nechci odejít, aniž bych se od vás dozvěděl pravdu.

UG: Na zodpovězení vaší otázky potřebujete Yamu Dharmaraju.

O: Pokud vám to nevadí, vy buďte mým Yamou Dharmarajou.

UG: Nevadí mi to. Vy pomožte mně. Jak vidíte, jsem bezmocný, nemám tušení, kde začít. Kde skončit vím dobře (smích). Myslím, že budu muset vyprávět celý životní příběh.

O: Rádi si to poslechneme.

UG: Nepřichází to.


O: Musí přijít inspirace.

UG: Nejsem inspirován a jsem tím posledním, kdo by mohl inspirovat ostatní. Abych ukojil vaši zvědavost, budu vám o věcech muset vyprávět z druhé strany - budu vám muset vyprávět o špinavé stránce mého života.

KONEC 1. části

Za prozatimní překlad vcelku ke stažení ve formátu PDF na tomto odkazu děkuji Is.Pe <3
_______________

Následuje dlouhatánský popis UGyho života - a nechápejte mě špatně - je to paráda. Jenže to co přijde potom - druhá část knihy - to je čisté zlato. Totální dynamit. Mimo Cesara se tomu nikdo snad ani nepřiblížil, nic takového jsem ještě nikdy neviděl... možná navážeme rovnou tam, možná nikoli.

Hezký víkend.

4 komentáře:

  1. Myslim, ze kazdy musi najprv hladat aby zistil ze neni co, alebo preco hladat. Kto by nepresiel hladanim, neprisiel by k nehladaniu. Jedine, ze by niekto nikdy od narodenia nehladal a to je myslim u cloveka vylucene, lebo kazdy clovek zije v nejakom prostredi, ktore ho nejak ovplyvnuje. Potom su este mozno taki, ktori nehladaju, lebo im to je jedno, lebo ich nikdy nenapadlo, ze by mali ci nemali nieco hladat, ci nehladat.
    Cisto moja teoria:napr. na taketo stranky sa prevaznou vacsinou dostanu ludia, co nieco hladaju (ako napr.ja), a sem tam niekto mozno na to natrafi ,,nahodou,, a klikne a cita zo zvedavosti. Mozno niekto predtym nic nehladal (bo ho nic take nenapadlo) a potom zisti ze sa tu debatuje o hladani a nehladani, mozno si zacne mysliet, ze by mal nieco hladat, ale potom si aj precita-ze nieje co , no tak to je ta skratka, ktora ho uf uchrani pred stratou casu hladania niecoho co neexistuje...ale COPAKZE TO NEMA HLADAT ?... A tam je ta zdochlina zakopana, ze aj nehladanie musi mat nejaky ,,objekt,, na ktory sa vztahuje...
    nieje lepsie najprv hladat, aby sme zistili, ze neni co?
    predsa to ze nam to niekto povie, alebo si to niekde precitame, nieje skutocnost- nasa.teda je ale este o nej nevieme, este ju nezijeme, takze k nej musime prejst odtial kde sme,nemozme sa teleportovat, lebo to sa po fyzickej stranke neda, sme totiz vo fyzickom tele...bla bla bla.
    slovickarcenie bude vzdycky len slovickarcenie.o tom to je.
    neviem,ci je tento blog aktualny.
    francesca8

    OdpovědětVymazat
  2. Spousta lidí něco hledá, většinou z popudu ostatních, kteří něco přinášejícího údajné výsledky nabízejí. A tak se málokdo zastaví a napadne ho, že třeba není co najít. Tenhle blog je pozvánka k upřímnému prozkoumání toho něčeho, co nabízejí, a toho ničeho, co možná a vždycky mohlo být dostačující, nic víc. Hledej hledej hledej, ale i zkoumej, Nijak se to nevylučuje. Časem třeba setrvačnost toho prvního zeslábne a... strom poznáš po ovoci. Mám v plánu nová videa, tak můžeš svůj mail hodit v pravém menu do newsletteru a až přijdou, dostaneš upozornění.

    Měj se fajn.

    OdpovědětVymazat
  3. Mna slak trafi, hodinu tu odpisujem a nakonec sa mi to zmaze, to je v riti!
    pardon, za tie vyrazy ....
    Mejte se taky moc hezky!uz sa mi to teraxz nechcd pisat druhy krat, mozno neskor,ked to nezabudnem.
    francesca8

    OdpovědětVymazat
  4. Rozhodla som sa (samozrejme obrazne povedane, lebo som si tu niekde precitala, ze neexistuje slobodna vola :), ze druhy pokus o odpisanie sa nekona.
    Snad len, ze sa mi paci, ze sa tu zpochybnuje uplne vsetko, ze slovickarcenie zostane furt len slovickarcenie ale ze je to tu fakt zabava :D a ze rozmyslam, ci sa neprefarbim na zrzavo, he...
    Tak ahoj, Sy_
    francesca8

    OdpovědětVymazat