Je po všem

















Zdroj: "Týpek vystupující na internetu pod přezdívkou Jed McKenna. Dost možná to ani není ten Jed McKenna." Sejde na tom?

Před nějakým časem jsem zmínil něco ve smyslu "všechno se už stalo". Dá se to vyložit dvěma způsoby a přišlo ke mně malé upřesnění. Schválně, jestli vám to bude dávat smysl..

Souhlasíte s tím, že jsme všichni alespoň v téhle jedné věci stejní, že máme neurologické uspořádání různých nervů, shluků nervových buněk a podobně, které dohromady tvoří mozek? Jeden by se mohl celkem rozumně domnívat, že právě tohle uspořádání nám umožňuje utřídit tyhle malé černé znaky na stránce a najít v nich nějaký smysl. Ano či ne?

Další věc... ten mechanismus funguje na biochemickém principu (příliš složitém, než abych mu rozuměl). Správně? Tenhle mechanismus, jako všechny ostatní, potřebuje k vykonání své funkce určitý čas. Bylo dokázáno, že si uvědomíte rozhodnutí učiněné méně vědomou částí vaší mysli v časovém úseku někde mezi zlomkem sekundy až pěti nebo dokonce deseti sekundami. Vaše rozhodnutí jsou za vás učiněna v předstihu, ještě než si je uvědomíte. To samé platí pro vjemy, protože procházejí obdobnými cestami a mechanismy.

Tím pádem jste si vědomi čehokoli, čeho jste si vědomi PO TOM, co se to odehrálo. Kdybych vám ukázal sklenici na stole a řekl, "Před deseti dny jsem s ní o kousek pohnul. Prosím, změňte tu událost tak, aby k ní nikdy nedošlo.", co byste mi na to řekli? Nejde to, správně? Kdybych vám tedy řekl, že se s ní hýbalo před pěti minutami, co byste mi řekli? To samé, to samé, žádný rozdíl. Nelze to udělat...

Můžete změnit něco z toho, k čemu došlo v minulosti? A na druhé straně - lze změnit něco z toho, co se stane v budoucnu? Souhlasíte s tím, že změnit můžete, pokud vůbec, něco z toho, co se děje v přítomnosti? Jenže v tom je problém, tuhle přítomnost neznáme. To "teď" je pro naši mysl událost, vjem nebo myšlenka, která se již odehrála, je za námi, je fuč, finito... konec.

Takže platí-li výše uvedené, jak můžete cokoli změnit? Nemůžete se k tomu ani dostat, abyste to mohli změnit. Když jsem řekl "všechno se už stalo", myslel jsem to v tomto kontextu, že když se ve vašem světě něco objeví, jste si toho vědomi teprve po tom, co se to odehrálo. Tohle "po" může být v řádu od mikrosekund do pěti vteřin, ale na tom nezáleží, ve chvíli, kdy si "to" uvědomíme, je to již pasé. Minulost je minulost, nikoli přítomnost.

Podobným způsobem jsou za vás činěny vaše rozhodnutí před tím, než si je uvědomíte. K tomu dochází tak, jak je vysvětleno výše. Jak byste mohli mít cokoli připomínajícího svobodnou vůli, když ve vlastní hlavě nevíte, co se děje, dokud to neskončilo, dokud se s tím nedá nic dělat? Pokud potom chcete věci zpětně sledovat a zkusíte učinit svobodné rozhodnutí, musíte stejně projít všemi těmito procesy. Vrátí se k vám myšlenka a vy si budete myslet, že to bylo rozhodnutí svobodné vůle, a co je ještě důležitější, že ho učinilo vaše "já".

Jsme podivnější, než si dokážeme představit. Svoboda, slovo s mnoha rozdílnými významy, spočívá v nezápasení s tímhle procesem, protože to je stejně marné. My všichni do větší či menší míry odporujeme "tomu, co je" . Čím menší ta míra je, tím svobodnějším člověk je, alespoň podle mé definice.

Dává nějaký smysl vynakládat energii a myšlenky na to, co existuje jenom zdánlivě, když nad tím nemáte vůbec žádnou kontrolu? Tenhle odpor je prací ega a projevuje se jako "mělo by" a "nemělo by", když je vyjádřen slovy.

A nyní k protiargumentu.

Můžete si myslet, že dnes můžete něco udělat a zítra uvidíte konkrétní výsledek. Jasně, můžete upustit kulečníkovou kouli, ale byli jste to opravdu vy, kdo se rozhodl ji upustit, nebo to byl nějaký typ biochemického procesu, který zkrátka jen spustil "upustit kulečníkovou kouli teď."? A kdy jste si uvědomili, že koule padá; když začala padat, nebo o trochu déle? Bylo už po všem když jste to vnímali?

Ještě níže v králičí noře, bylo tu nějaké "já", které to ve skutečnosti vnímalo, nebo se vnímání jenom dělo bez vnímajícího a vnímaného? Zkuste to. Něco poslouchejte a prostě jenom dovolte být vnímání samu o sobě a nehrajte roli vnímajícího. Pokud tam nejste, děje se to i tak samo od sebe? Bude se všechno vždycky dít bez ohledu na to, jestli tu je nějaké já? Odpověď by byla čirá spekulace a nemám tušení, ale i když tady jsem, jsem si jenom vědom toho, co se "již" stalo a zdá se, že to pokračuje a pokračuje samo od sebe a jediná věc, která by to mohla pokazit, by byla myšlenka, ale i ta přichází pozdě, takže to nechávám být právě tak perfektní, jak to "bylo".

To "já", které se vtírá téměř do všeho je snaha ega vynutit si kontrolu nad věcí, o niž ale uvnitř ví, že nad ní nemá žádnou kontrolu, a tím pádem reaguje velice přecitlivěle na všechny podněty o jeho nemohoucnosti. Jen sledujte, jak vyskočí a pře se s výše napsaným. Hádáte se jen s tím, čemu nevěříte.

14 komentářů:

  1. Takže se asi zasekneme u toho vnímání a slovesa dovolit. Stejně se pak znovu zvolí koncept "nějak bylo, nějak bude".

    OdpovědětVymazat
  2. Co si myslíš o názoru, že duchovno a ta různá učení od reality spíš odvádí než k ni přivádí?

    OdpovědětVymazat
  3. zalezi na tom co si predstavujespod pojmem "realita"?

    OdpovědětVymazat
  4. rekl bych ze pritomnost je jen dusledek toho co se uz stalo ... miliarda podnetu se potkava v teto chvili a usti do pritomneho probihajiciho deje ... ten se vzapeti pripojuje k predchozim podnetum ... a opet vyustuje v pritomny dej ... je to automaticke a nelze to ovlivnit.

    OdpovědětVymazat
  5. Tenhle Spira vše nehorázně zabaluje do spirál slovního zmatku :) Popravdě je mi z něj zle, Mooji je aspon vysmátej dredař, Eckie je alespoň někdy vtipný, ale kde se vyloupnul tenhle loupák, to by mne zajímalo. V tolika věcech jen subjektivně spekuluje nebo parafrázuje staroindické texty a to s výsledkem totálního bordelu v hlavě posluchače.

    OdpovědětVymazat
  6. Protože VĚŘÍME v něco jiného a v to tvé nikoliv, tak se hádat budeme, to se neboj :)

    Ok, biochemický princip fungování našeho vnímání a vjemů do něj vstupujících se odehrává s určitým zpožděním, tudiž otázka svobodné vůle je jasná - žádná svobodná vůle neexistuje. A tuhle vlastnost jsme jako lidé přisuzovali stejně jen sami sobě a u rostlin nebo zvířat je absence toho, kdo si volí, zjevná (alespon tedy pro většinu, snad :) ). Každopádně i s přijetím tohoto nevyvratitelného faktu se nic nemění, pořád tu zůstanou pochybnosti, lítost, strach, rozhodování, neustálé myšlení, zoufání, vztek...atd. - třeba nikoliv v otázce smyslu všeho bytí, ale běžně v záležitostech všedních situací. Samozřejmě, že možná taky ne a možná vše zbytečné zmizí - otázkou však je - kdo s tím co udělá ? :-D

    Zamyslel jsem se trochu sci-fi - Dejme tomu, že po tuctech miliardách let tichého vesmírného automatismu se tvůrčí energie seskupila do hvězd, sluncí, planet, galaxií...a pak se na naší planetě tvořily organismy, složitější a složitější - dalších desítky milionů let se vyvíjely dál a dál - potom přišel člověk a v určitým bodě člověka přepadla (automaticky) první myšlenka Já jsem - a v tomto bodě už byl člověk svobodně volící a odpovědný za svá rozhodnutí, od tohoto momentu držel život ve svých rukou a vše dělal jen on sám :) - nedává to logiku samozřejmě, automatismus jede dál. Museli bychom býti svobodně rozhodující se už prvním nádechem na tomto světě, abysme nebyli výsledkem minulých příčin - i to by však bylo marné, protože jsme výsledkem konání našich rodičů a ti jsou atd atd atd...až in infinitum

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobré. Co mě zajímá je tohle - když opravdu dojde k přijetí tohoto faktu, pokud by tu nějakou náhodou nebyla jediná pochybnost, že všechno jen plyne a nikdo nic netropí z rozmaru... jak tu může být pýcha a pocit viny a spousta těch dalších věcí? Zdá se, že je to jen zbytková setrvačnost chybného konceptu, jejíž síla musí postupně oslabit, když se nepřiživuje.

      Vymazat
    2. uplne prijeti ... je uplne prijeti ... totalita a nezvratnost toho je nepredstavitelna ... proste to bud je a nebo neni ... je to jako zamilovat se ... nemuzes pro to nic udelat a bud to je a nebo neni ... pokud tohle prijeti nastane ... no panecku to je pak neco!

      Vymazat
    3. Asi mne zajímá totéž. Přijetí, že vše jen tak si plyne a nikdo nic netropí, může u člověka nastat, a přesto se pýcha, pocit viny a další pocity nadále projevují. Dalo by se možná říct, že biochemický systém člověka to má takto nastavené a tyto věci jsou automatický podmíněný mechanismus, ve kterém nesídlí nikdo, kdo by se rozhodnul ho přiživovat či nikoliv. Pyšné zadostiučinění pramení ze stejného přeludu jako lítostivé promrhání. Svým způsobem tedy můžeš být fascinován samovolně plynoucím bytím, přijmat ho s mnoha přesvědčeními a pořád budeš tím člověkem, ve kterém se pýcha nebo lítost, marnost, naděje a další nadále projevují. Pořád budeš ten pyšný namyšlený vůl, který pak všeho lituje. Bude se v tobě projevovat také radost a veselí, pocity míru a štěstí a je děsivé nazvat tyto pocity rovněž zbytkovou setrvačností chybného konceptu, ačkoliv pocházejí z téže iluze. Občas jen kytka vyroste na špatné půdě ve stínném místě a nikdo nic nenadělá.

      Chci se pořád smát, hrát si a chci pokoušet ze všeho bláznovství světa, cítím se z toho občas mizerně a připadám si jako kretén. Klasika, jen nic z toho nevydrží dost dlouho, protože to na ničem skutečném nestojí. S tímhle přijetím faktu se nevydržíš zkrátka obelhávat dostatečně dlouho, ať už pláčeš nebo se pyšníš, beztak tyto pocity přijdou a poté budou pro svou iluzornost vyvráceny a oslabeny. Takže je tu otázka: do jaké míry musí dojít k přijetí, aby setrvačnost byla zcela oslabená a kdo pro to co udělá ?

      Vymazat
    4. rekl bych ze ... ono prijeti je paradox, ktery vychazi z jazyka zalozeneho na ja, kteremu se tenhle vsechen zivot deje ... ve chvili kdy dojde k prijeti, opravdovemu prijeti, je uvideno ze zadne prijeti neni mozne, protoze tu neni nikdo kdo by mohl neco prijmout ... s totalnim prohlednutim iluze "ja", konci cele to usili o prijeti toho co je ... a to co pak zustava ... je "to co je, jako jedine co se deje" ... do te doby ovsem hrajeme tu hru na "ja" ktere muze neco prijmout.

      Vymazat
  7. Jo, vlastně souhlas... Jen jsem si v tom bordelu ve videích stihnul všimnout pár poměrně originálních neotřelostí, odpovídajících mě osobně na zdejší diskutované téma o svobodě rozhodování atd...

    Tenhle loupák Spira někde říká (nebudu se namáhat štracháním kde) něco jako že - volně parafrázuji - "..otázky ohledně svobodné nebo nesvobodné vůle, osvícení či neosvícení, hledání či nehledání atd. jsou průvodním jevem víry v samostatnou oddělenou entitu, která podobné otázky sama sobě pokládá... Dilemata o hledání, konci hledání a pod. se automaticky rozplynou pokud ona oddělená entita jasně uvidí, že žádná samostatná entita neexistuje.."..

    Spira mi v lecčems napověděl, ale taky jsou mi dredaři sympatičtější :-)

    OdpovědětVymazat
  8. P.S.
    Rozlišování mezi sympatickým a méně sympatickým je taky průvodním jevem přesvědčení, že existuje nějaká samostatná entita... :-)
    Dredař i Loupák mají pravdu... Až přestaneme věřit, že jsme vzájemně oddělené entity, ubude diskutujících, nebude proč babrat se ve vymyšlených iluzorních pseudodilematech...

    OdpovědětVymazat
  9. A přesto se v tom pohybuješ ty i loupák, dredař, sluníčko a celá ta svatá banda včetně mě. Jak říkáš: Až přestaneme věřit, že jsme vzájemně oddělené entity, ubude diskutujících, nebude proč babrat se ve vymyšlených iluzorních pseudodilematech... - vážně bys to chtěl ? No řekni. S největší pravděpodobností chceš se v současné chvíli babrat diskusí a asi se u toho necítíš moc ztrápenej. Vážně to chceš a navíc klo si to nevybral. Je tu neskutečná hra na vzájemně oddělené entity a navíc funguje, máš kliku když víš, že nic z toho není tebou konáno a že nic není skutečné, ale není ti zaručeno, že to povede k lepším vyhlídkám, možná ale ano, kdo ví ? nic nenaděláš, můžeš být volný jen ve své nevyzpytatelné kleci


    OdpovědětVymazat
  10. Hezky to píšeš, v kleci je fajn...a když to v ní začne zahnívat, je dobré vědět jak z ní zmizet...parafráze staroindických textů - "...Kdo se cítí být spoután, je v okovech, kdo se cítí svobodný, je svobodný.."...

    A pravda je mimo okovy i svobodu...

    Pěkně si v té kleci štěbetáme... Měj se fajn :-)

    OdpovědětVymazat